fredag 20 april 2012

Tahrir

Igår blev en fullspäckat dag med graffiti och Islamic Cairo. Senare på kvällen åkte vi till fotokursen och träffade de andra som ska fota morgon också. Har inte riktigt förstått vart exakt vi ska men det tar sig. 
På vägen hem passerade vi Tahrir torget där dom höll på att förbereda inför imorgon med att bygga scener och klä träd med handskrivna krav till regeringen. En demonstration blir det, men vad den handlar om verkar ingen veta. Som jag förstått så var det tänkt att dom skulle demonstrera mot en presidentkandidat som var Moubaraks första hand men han eliminerades i veckan. Nu verkar det vara en demonstration varje fredag i och med valet. 
Visst borde jag vara där och fota. Men ärligt så pallar jag inte mer. Jag går med huvudet nere när jag går på trottoaren men hör fortfarande alla som ropar efter mig.  När jag väl tittar upp så stirrar de flesta. Jag har sådan lust att skrika "VAD VILL DU!?" Jag orkar inte möta dessa människor. 
Det är många som frågar om det är annorlunda efter revolutionen. Jag har inte märkt stor skillnad. Ja, det är mindre poliser på gatorna och sopcontainerna i Alexandria som inte töms. Det är väl det då.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar